تفاوت بین ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J

ترموکوپل‌ها در مدل‌های مختلف و با اشکال گوناگون تولید می‌شوند در حالیکه استانداردهای متداول آن بین 10 تا 12 ترموکوپل می‌باشد که با توجه به کاربرد، محیط اندازه‌گیری دما و رنج دمای اندازه‌گیری طبقه بندی می‌شوند.

البته جهت انتخاب صحیح ترموکوپل (Thermocouple)  باید موارد بسیاری را در نظر گرفت که از آن جمله می‌توان به رنج دمایی کارکرد ترموکوپل، محل نصب ترموکوپل و محیط اندازه‌گیری، فاصله ترموکوپل تا نشان دهنده یا محل اندازه‌گیری و کنترل، نوع اتصال یا نحوه نصب ترموکوپل اشاره کرد.

در این میان ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J از ارزان‌ترین ترموکوپل‌های موجود در بازار می‌باشد و به دلیل محدوده دمایی مناسبی که ارائه می‌کنند، پرفروش نیز هستند. انتخاب بین این دو ترموکوپل ممکن است کار دشواری به نظر بیاید، به همین دلیل در این نوشته به بررسی تفاوت‌های بین این دو نوع ترموکوپل پرداخته‌ایم.

تفاوت بین ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J

انتخاب حسگر دمایی که نیازهای شما را بر طرف کند، می‌تواند کار دشواری باشد، خصوصا اگر قرار باشد بین ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J انتخاب مناسبی داشته باشید. این دو محصول ممکن است به نظر بسیار شبیه باشند و بدون اینکه دانش کافی داشته باشید، ممکن است تشخیص تفاوت‌های بین ترموکوپل تیپ K و ترموکوپل تیپ J کار آسانی نباشد. به همین دلیل در این نوشته، تفاوت‌های بین این دو نوع ترموکوپل را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید در زمان تصمیم‌گیری، حسگر دمایی مورد نیاز خود را به درستی انتخاب کنید.
ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند که باعث می‌شود استفاده از آن‌ها برای برخی صنایع و کاربردها مناسب باشد. بنابراین دانستن ویژگی‌های هر یک از این دو ترموکوپل می‌تواند به اینکه انتخاب مناسبی داشته باشید کمک کند.

ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J

تفاوت در ساختار
ترموکوپل تایپ Type K Thermocouple) K) و ترموکوپل تایپ J هر دو در دسته ترموکوپل‌هایی که آلیاژهای نیکل ساخته شده‌اند، قرار می‌گیرند. پایه مثبت ترموکوپل Type K ترکیبی است 90% نیکل و10% کروم و پایه منفی آن ترکیبی از 95% نیکل، 2% آلومینیوم، 2% منیزیم و 1% سیلیکون می‌باشد. در ترموکوپل Type J برای پایه مثبت از فلز آهن و برای ساخت پایه منفی از کنستانتان(آلیاژی ترکیب شده از 55% مس و 45% نیکل) استفاده شده است. این تفاوت در ساختار ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J پایه اصلی تفاوت‌های دیگر بین این دو ترموکوپل است.
تفاوت در محدوده دمایی

ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J به دلیل ساختار داخلی که دارند و فلزاتی که از آن‌ها تشکیل شده‌اند، در محدوده دمایی تفاوت‌هایی دارند. ترموکوپل نوع K به طور معمول می‌تواند دمای بین منفی 40 تا 1200 درجه سانتیگراد را اندازه‌گیری کند. برخی از انواع ترموکوپل تایپ K نیز وجود دارد که می‌تواند دمای بیشتری را اندازه‌گیری کنند که این محدوده دمایی وسیع و امکان اندازه‌گیری دماهای بالا، یکی از دلایلی است که این نوع ترموکوپل محبوبیت زیادی دارد.

از طرفی ترموکوپل نوع J از نظر تئوری توانایی اندازه‌گیری دما در محدوده منفی 210 درجه تا 1200 درجه سانتیگراد را دارد اما به این دلیل که نقطه کوری فلز آهن که در ساخت انواع ترموکوپل تایپ J استفاده شده است، در 770 درجه سانتی‌گراد است؛ استفاده از این نوع ترموکوپل در محدوده دمایی منفی 40 درجه تا 750 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شود تا دقت اندازه‌گیری و طول عمر ترموکوپل کاهش نیابد.

رنج دمایی ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J

تفاوت در کاربرد
ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ Type J Thermocouple) J) هر یک با توجه به ساختار و محدوده دمایی که دارند، برای استفاده در محیط‌های مختلفی کاربرد دارند. علاوه بر این دو عامل، تفاوت در حساسیت را نیز باید در نظر داشت.
ترموکوپل تیپ K حساسیتی برابر با 41µv میکرو ولت بر درجه سانتیگراد دارد در حالی که ترموکوپل تیپ J دارای حساسیتی برابر با 55µv میکرو ولت بر درجه سانتیگراد می‌باشد که باعث می‌شود درمحیط‌هایی که حساسیت و دقت بیشتری نیاز دارند، استفاده از ترموکوپل تایپ J به استفاده از ترموکوپل تایپ K اولویت داشته باشد.
از طرفی دیگر، از آنجایی که در ساخت ترموکوپل تایپ J از فلز آهن استفاده شده است، از این نوع ترموکوپل نمی‌توان در محیط‌هایی که رطوبت دارند و امکان زنگ زدن وجود دارد، استفاده کرد درحالی که ترموکوپل تایپ K برای استفاده در چنین محیط‌هایی مناسب است.
ترموکوپل سری K را در محیط‌هایی با دمای بالا، محیط‌های شیمیایی، آب و گاز و محیط‌هایی که رطوبت بالا است و یا احتمال اکسید شدن بالا است، به کار می‌برند. ترموکوپل سری J در فرایندهای گرمایی مانند قالب‌ریزی پلاستیک و خلا بیشترین استفاده را دارد.

متخصصین گروه صنعتی ابزار دقیق ساتراپ دما با سال‌ها تجربه و دانش کافی در حوزه ساخت و طراحی انواع ترموکوپل و سنسورهای RTD، به شما در انتخاب و خرید بهترین محصول که متناسب با نیازتان باشد، مشاوره رایگان می‌دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید: 02133978510

در زمان خرید ترموکوپل به چه نکاتی دقت کنیم؟

در بالا به تفصیل درباره ویژگی‌ها و تفاوت‌های دو نوع ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J توضیح داده شده است و اکنون شما اطلاعات کافی برای تهیه ترموکوپل مورد نیاز خود را دارید. در نظر داشته باشید که هم ترموکوپل تایپ K و هم ترموکوپل تایپ J از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین ترموکوپل‌های موجود در بازار هستند زیرا قیمت پایینی دارند و محدوده دمایی نسبتا بزرگی را پوشش می‌دهند.

از نکاتی که در زمان خرید ترموکوپل باید به آن‌ها توجه کنید، به رنج دمایی کارکرد ترموکوپل، حساسیت ترموکوپل، محل نصب ترموکوپل و محیط اندازه گیری، فاصله ترموکوپل تا نشان دهنده یا محل اندازه گیری و کنترل، نوع اتصال یا نحوه نصب ترموکوپل اشاره کرد.

با توجه به ویژگی‌هایی که در بالا برای ترموکوپل تیپ K و ترموکوپل تیپ J عنوان شده، استفاده از ترموکوپل Type K در محیط‌هایی با رطوبت بالا، دمای بالا و امکان اکسید شدن وجود دارد بسیار پرکاربرد می‌باشد و همچنین استفاده از ترموکوپل Type J در محیط‌هایی که حساسیت و دقت بالایی نیاز است و دما خیلی بالا نیست، مناسب می‌باشد.

جمع بندی

ترموکوپل تایپ K و ترموکوپل تایپ J هر دو ارزان هستند و محدوده دمایی مناسبی را پوشش می‌دهند. هر یک از این دو، با توجه به ویژگی‌های مورد نظر شما، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. علاوه بر ویژگی‌های عنوان شده، نکته دیگری که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید کیفیت محصول است. گروه صنعتی ابزار دقیق ساتراپ دما با سابقه‌ی نزدیک به 15 سال در زمینه واردات، ساخت، عرضه مستقیم ترموکوپل، سنسورهای حرارتی RTD، المنت، کابل‌های ترموکوپل، انواع ترموول فعالیت می‌نماید که محصولات بسیار با کیفیتی تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *