خرید سنسورpt100

در خرید سنسورpt100 یا  پی تی ۱۰۰ باید توجه کنید که این سنسور جز تجهیزاتی با تکنولوژی حیاتی برای اندازه‌گیری دما می‌باشد که در صنایع مختلف کاربرد دارد. سنسور پی تی ۱۰۰ توانایی اندازه‌گیری دقیق دمای محیط را داشته و در کنترل دما در فرایندها و کاربردهای مختلف صنعتی از نقش بسیار مهمی برخوردار است.

در ساخت سنسور pt100 ماده‌ای به نام پلاتینیوم استفاده شده که نسبت به تمامی فلزات در جهت اندازه‌گیری دما بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند. از جمله صنایع مهمی که برای اندازه‌گیری دما این سنسور را مورد استفاده قرار می‌دهند می‌توان به داروسازی، پزشکی، پتروشیمی و خودروسازی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات مهم هنگام خرید سنسور pt100 و کاربردهای مهم سنسورpt100 آشنا کنیم تا در صورت نیاز به آن بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. با ما همراه باشید.


سنسور pt100 چیست
سنسور مقاومتی پی‌تی ۱۰۰
Pt100 sensor
خرید سنسور pt100
سنسور فیلمی
سنسور سرامیکی
کاربرد سنسور pt100

سنسورpt100 یا پی تی 100چیست؟

سنسور پی تی ۱۰۰ یا platinum100 نوعی سنسور دمای مقاومتی می‌باشد که ساخته شده از عنصر پلاتینیوم با مقاومت 100 اهم در دمای 0 درجه سانتیگراد بوده و معمولاً با یک بازه مقاومت اصلی 38.5 طراحی و ساخته می‌شود. این سنسورها در دنیای صنعتی به نام‌های ‏prt و rtd شناخته شده و مورد استفاده تمامی محیط‌های صنعتی در جهت اندازه‌گیری دما قرار می‌گیرند.

عبارت pt100 نشان دهنده دو مورد می‌باشد:

  • 1) مورد اول اینکه pt به معنای این است که  این سنسور صرفاً ساخته شده از پلاتین در جهت اندازه گرفتن دما می‌باشد.
  • 2) مورد دوم این است که  عدد ۱۰۰ در واقع  به  مقاومتی که سنسور در دمای صفر درجه سانتیگراد از خود نشان می‌دهد اشاره می‌کند.

علاوه بر آن سایر موادی مانند نیکل(Ni) و مس (Cu) مقاومت‌های مختلف برای ایجاد سنسورهای مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند و آنها را می توان با نام‌های cu100 ،pt1000 ،ni120 در بازار پیدا کرد. اما در تمامی این سنسورها برای انجام فرایندهایی از جمله سرمایش گرمایش واکنش‌های شیمیایی پاستوریزه کردن سایر فعالیت‌ها که روند اندازه گرفتن دما به صورت دقیق بسیار حیاتی می‌باشد معمولا سنسورهای pt100 به عنوان رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع در این جهت مورد استفاده قرار می‌گیرند.


سنسور pt100 چیست
سنسور مقاومتی پی‌تی ۱۰۰
Pt100 sensor
خرید سنسور pt100
سنسور فیلمی
سنسور سرامیکی
کاربرد سنسور pt100

عملکرد سنسورهای rtd یا( سنسورهای pt100) چگونه است؟

سنسورهای rtd یا سنسورهای pt100 بر مبنای اصل افزایش مقاومت الکتریکی یک هادی با افزایش دما عمل کرده و در این فرایند به اعمال یک جریان الکتریکی کوچک به یک سیم هادی می‌‌پردازند. بعد از اینکه مقاومت این سیم هادی در مقابل جریان الکتریکی اندازه گرفته شد دما با استفاده از مشخصات مقاومتی هادی تعیین می‌شود. در جهت انجام این فرایند ترموستات‌های خاصی برای سنسور pt100 مورد استفاده قرار می‌گیرند. به معنای دیگر سنسورهای مقاومتی pt100 دما را با اندازه گرفتن مقاومت الکتریکی در دستگاه اندازه‌گیری ثبت می‌کنند و این عمل دقیقاً بر خلاف ترموکوپل‌هاست که به تولید نیروی محرک الکتریکی می‌پردازند. سنسور pt100 با  مواد مختلفی ساخته می‌شود که هر یک از این مواد دارای یک ویژگی مشترک هستند اما در حال حاضر در میان تمامی این مواد پلاتین به عنوان یک ماده ترجیحی در ساخت المنت‌های سنسور های pt100 استفاده می‌شود . این ماده به عنوان یک فلز بسیار خالص به مواد دیگر واکنش نشان نداده و موجب پایداری و ایجاد دقت بسیار بالا در اندازه‌گیری دما می‌شود.

متخصصین گروه صنعتی ابزار دقیق ساتراپ دما با سال‌ها تجربه و دانش کافی در حوزه ساخت و طراحی انواع ترموکوپل ، سنسورهای RTD ، ترموول و همچنین سنسورهای کنترل سطح به شما در انتخاب و خرید بهترین محصول که متناسب با نیازتان باشد، مشاوره رایگان می‌دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید: 09128445907

تفاوت بین سنسورهای دو سیم ،سه سیم و چهار سیم

سنسورهای rtd دارای تعداد مختلفی از سیم‌ها می‌باشند که این تعداد موجب تفاوت‌هایی در دقت و کاربری آنها شده است.  مطابق  یک قاعده کلی هرچه هزینه بالاتر باشدT دقت بیشتر می‌شود و هرچی دقت بیشتر باشد  تعداد سیم‌ها بیشتر می‌شود. دلیل این تفاوت‌ها این است که مقاومت مختلف سیم‌ها به عنصر پلاتینیوم بستگی دارد . مقاومت سیم‌های انتقال از جنس مس بوده و توانایی تحت تاثیر قرار دادن دقت سنسور rtd  را دارند. به عبارت دیگر در سنسورهای rtd دو سیم در مقابل سنسورهای rtd سه سیم به تعداد سیم‌های مسی و ویژگی اون‌ها توجه نمی‌شود به همین دلیل کمترین دقت در این نوع سنسورها وجود دارد. اما سنسورهای rtd سه سیمه برای اندازه گرفتن مقاومت سیم از یک پل وتستون استفاده کرده و در نهایت به کم کردن این مقاومت از اندازه‌گیری‌ها می‌پردازند. همانطور که گفته شد هرچه تعداد سیم‌ها بیشتر باشد دقت نیز بالاتر است پس سنسورهای چهار سیمه بیشترین  دقت اندازه‌گیری دما را دارند به دلیل اینکه توانایی در نظر گرفتن مقاومت هر دو سیم مسی را به صورت جداگانه دارند.


سنسور pt100 چیست
سنسور مقاومتی پی‌تی ۱۰۰
Pt100 sensor
خرید سنسور pt100
سنسور فیلمی
سنسور سرامیکی
کاربرد سنسور pt100
سنسورهای دو سیم ،سه سیم و چهار سیم

انواع سنسور pt100 کدامند؟

سنسورهای  pt100 علاوه بر اینکه در تعداد سیم‌ها متفاوت می‌باشند، به صورت کلی  نیز دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از :

سنسور سرامیکی یا سیم پیچی

این نوع سنسور  pt100 تشکیل شده از یک سیم حسگر می‌باشد که به دور هسته عایق پیچیده شده و می‌چرخد. در اینجا وجود کلسیم به ثبات مکانیکی سنسور کمک کرده و موجب فراهم شدن امکان انبساط طول سیم بدون تاثیر مخرب ناشی از گرما می‌شود. این سنسورها دارای دقت بالایی بوده و در محدوده دمای گسترده‌تری عمل می‌کنند. همچنین مناسب دماهایی تا ۶۶۰ درجه سانتیگراد بوده اما استفاده از آنها نیاز به دقت زیادی دارد.

سنسور pt100 چیست
سنسور مقاومتی پی‌تی ۱۰۰
Pt100 sensor
خرید سنسور pt100
سنسور فیلمی
سنسور سرامیکی
کاربرد سنسور pt100

سنسور فیلمی

سنسورهای فیلی متشکل از یک لایه سرامیکی مقاوم بوده که در این لایه سرامیکی یک لایه بسیار نازک از سیم مقاومی که معمولاً پلاتین می‌باشد وجود دارد که با یک پوشش اپوکسی یا شیشه از آن محافظت می‌شود .این نوع از سنسورهای  pt100 نسبت به تغییرات دمای محیط به سرعت پاسخ داده و در مقابل از پایداری کمتری برخوردارند. شکل و اندازه آنها باعث شده که به راحتی بر روی سطوح متنوع و در فضاهای تنگ نصب شوند و به دلیل کارایی و قیمت مناسب از این سنسورها در صنایع مختلف  به  وفور استفاده می‌شود.

سنسور pt100 چیست
سنسور مقاومتی پی‌تی ۱۰۰
Pt100 sensor
خرید سنسور pt100
سنسور فیلمی
سنسور سرامیکی
کاربرد سنسور pt100

مزایا و معایب انواع سنسور pt100

سنسور pt100 نسبت به سایر انواع سنسورهای اندازه‌گیری به خصوص ترموکوپل‌ها دارای مزایا و معایب خاصی هستند که در هنگام خرید سنسور pt100 لازم است به آنها توجه کنید:

مزایای سنسورهای  pt100

  • پایداری مناسب
  •  دقت بسیار بالا
  •  مقاومت در برابر آلودگی
  •  خطی بودن
  •  عدم نیاز به جبران سر سرد مانند ترموکوپل‌ها اندازه‌گیری دما در یک نقطه مشخص 
  • تکرارپذیری بسیار مناسب

معایب سنسورهای pt100 

  •  حساسیت متوسط به تغییرات کوچک دما 
  • نیاز به منبع تغذیه یا نیروی خارجی برای گرفتن اندازه دما 
  • تولید گرما در خود
  •  پاسخ زمانی کند 
  • بازه دمایی محدود نسبت به ترموکوپل‌ها

{جهت مشاهده محصولات ما کلیک کنید}

چه عواملی منجر به تولید نویز در سیستم سنسور pt100 می‌شوند؟

 با در نظر گرفتن این امر که این سیستم در  سطح سیگنال پایین کار می‌کند واجب است که بعد از خرید سنسور pt100 سیم سنسور را از موتورها ،کلیدها ،کابل‌های برقی و تجهیزاتی که امکان ایجاد نویز الکتریکی در آنها وجود دارد فاصله دهید . برای کاهش نویز می‌توانید از کابل‌هایی با پوشش شیلد در یک طرف که به گراند وصل شده‌اند استفاده کنید. نکته دیگر این است که در مواقع استفاده از کابل‌هایی با طول بزرگتر  باید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات اندازه‌گیری کابل‌ها را دارند یا خیر؟ بیشتر تجهیزات می‌توانند  با ۱۰۰ هم مقاومت در هر هسته کابل ارتباط برقرار کنند.

نکات مهم در خرید سنسور pt100

 در هر محیط کاری و صنعتی که دارای  سیستم اندازه‌گیری دما می‌باشند یا به این سیستم احتیاج دارند انتخاب و خرید سنسور pt100 می‌تواند مرحله مهمی محسوب شود. در این مقاله تعدادی نکته مهم در جهت انتخاب و خرید سنسور  pt100 گفته شده که بهتر است به آنها توجه داشته باشید:

  • رنج دما: در هنگام انتخاب سنسور pt100 مطمئن شوید که سنسور مناسبی برای محدوده دمای مورد استفاده شما انتخاب شود به عبارت دیگر ابتدا رنج دمای مورد نظر خود را تعیین کنید.
  • مایعات خاص: در صورتی که سنسور pt100 در معرض دسترسی مایعات خاصی همچون مواد خورنده یا رسانا قرار می‌گیرد باید از نوع سنسور مناسبی برای اینگونه محیط‌ها استفاده کنید.
  • نوع اتصال: نحوه اتصال سنسور PT100 به کابل نیز مهم است. زیرا اتصالات با کیفیت می‌توانند دقت اندازه‌گیری را افزایش دهند. در شرکت دانش بنیان و باتجربه پایاسنس، از دستگاه‌های جوشکاری مخصوص برای اتصال سنسورها به کابل‌ها استفاده می‌شود که کیفیت بسیار خوبی برای اتصال سنسور ایجاد خواهد کرد.
  • دقت سنسور: دقت سنسور PT100 می‌تواند متغیر باشد. دقت بالاتر معمولاً نیاز به هزینه بیشتر دارد. بر اساس دقت مورد نیاز در اندازه‌گیری دما، می‌توانید بهترین نوع سنسور را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید چه دقتی برای شما مورد نیاز است، می‌توانید هنگام خرید سنسور PT100 از کارشناسان با تجربه ما در گروه صنعتی ساتراپ دما راهنمایی بگیرید و بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • اتصالات سیستم: توصیه می‌شود از سیستم‌های 3 یا 4 سیمه برای اندازه‌گیری دما استفاده کنید. زیرا این سیستم‌ها دقت بیشتری در اندازه‌گیری دما دارند.
  • خطای سیستم: خطای احتمالی در سیستم اندازه‌گیری نیز باید در نظر گرفته شود. به دقت در نصب و استفاده از سنسور PT100 و سیستم اندازه‌گیری دما توجه کنید تا دقت کلی افزایش یابد.
  • استفاده از تجهیزات با کیفیت: انتخاب سنسورها و تجهیزات با کیفیت و استاندارد معتبر می‌تواند در دقت اندازه‌گیری تأثیرگذار باشد.
  • دامنه دمایی مورد نیاز: مشخص کنید که برای کاربری شما چه محدوده‌ای از اندازه گیری دما باید پوشش داده شود.
  • دقت مورد نیاز: تعیین کنید که برای محیط مورد نیاز شما به چه اندازه دقت در اندازه‌گیری دما نیاز دارید.
  • پاسخ زمانی: باید قبل از خرید سنسور PT100 مشخص شود که آیا پاسخ زمانی سریع سنسور برای شما مهم است یا خیر؟
  • منبع تغذیه: اطمینان حاصل کنید که برای سنسور PT100 خود منبع تغذیه مناسب دارید.
  • محیط کار: در نظر داشته باشید که سنسور PT100 آیا در معرض ارتعاشات یا مواد شیمیایی خاصی قرار خواهد گرفت یا خیر؟
  • فاصله تا نقطه داده برداری: مشخص کنید که سنسور تا نقطه داده برداری چه مسافتی دارد.
  • بودجه: یکی از موارد مهم در هنگام خرید سنسور PT100 میزان بودجه‌ای است که شما برای این کار در نظر گرفته‌اید. اگر بودجه کافی داشته باشید و بتوانید از سنسورهای با تعداد سیم بیشتر استفاده کنید، قطعا اندازه گیری دمای دقیق‌تری خواهید داشت.
  • نوع سنسور: انواع مختلفی از سنسورهای PT100 با ویژگی‌های متفاوت وجود دارند، از جمله کلاس A یا B و تعداد سیم‌ها (دو سیم، سه سیم یا چهار سیم). تعیین کنید کدام نوع به نیازهای شما بیشتر و بهتر پاسخ می‌دهد تا از هدر رفتن وقت و هزینه خود جلوگیری کنید.
  • منبع خرید: مطمئن شوید که از یک منبع معتبر و قابل اعتماد برای خرید سنسور PT100 استفاده می‌کنید. زیرا خرید سنسورهای بی کیفیت و غیراصل می‌تواند منجر به افزایش هزینه برای شما و یا اندازه‌گیری‌های نادرست دما در محیط کار شود.

با رعایت این نکات، می‌توانید در هنگام خرید سنسور PT100 بهترین انتخاب را برای نیازهای خود داشته باشید و اندازه‌گیری دما را با دقت انجام دهید.

مشاوره قبل از خرید

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید محصولات و خرید سنسور pt100می‌توانید با شماره تلفن‌های زیر تماس بگیرید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *